2021

1120x1572px-3

“Muzikiniai pasakojimai…  in 5D”

 

Rugsėjo 24 d. 19 val. ir 20.45 val., Vilniaus Mažajame teatre.

Koncerto trukmė 1 val. 15 min.

Erdvinis garsas arba vadinamoji garso imersija – tai tiek eksperimentinės elektroninės muzikos, tiek kūrybinių industrijų (pvz., 360 laipsnių video, virtualios realybės) kontekstuose naudojama sąvoka, apibūdinanti klausytojo panardinimą į garsą, padidintas psichoakustinio poveikio galimybes.

Specialiai šiam renginiui Lietuvos muzikos ir teatro akademijos (LMTA) Muzikos inovacijų studijų centro specialistai su kolegomis garso inžinieriais iš užsienio šalių Mažojo teatro fojė pavers į imersinio garso sferą, kurioje klausytojai garsus girdės iš visų pusių – tiek horizontaliomis, tiek vertikaliomis kryptimis.

Tema „Muzikiniai pasakojimai in 5 D“ kilo kaip idėja garsų pagrindu sudaryti galimybę įvairias istorijas „pamatyti“ akliesiems, erdvėje besiorientuojantiems dažniausiai pagal garsus. Šis sumanymas pasirodė patrauklus ir autoriams, nes taip orientuojant muzikinę kūrybą, skambesiai įgyja savotiško teatrališkumo. Kaip atskleidė pernai atlikta žiūrovų apklausa, įgiję teatrališkumo, muzikos kūriniai tampa patrauklūs labai įvairiai publikai. Kartu ši tema bus savotiškas pernykštės „L‘Hommage in 5 D“ tęsinys, todėl bus patraukli įvairiausiam klausytojui.

Kelios kompozicijos bus skirtos kompozitoriaus Fausto Latėno, kurio pernai netekome, o šiemet minėtume jo 65-metį, atminimui. Tai buvo kompozitorius, eilę metų rašęs muziką teatrui. Simboliška, bet paskutiniai F. Latėno kūriniai suskambėjo būtent mūsų koncerte „L‘Hommage in 5 D“ pernai rugsėjo mėn. Autorius juos išgirdo tik internetu, būdamas ne Lietuvoje. Todėl į programą įtraukiame vieną iš paskutiniųjų F. Latėno kompozicijų erdvinio garso sferai. Šiam kompozitoriui taip pat dedikuotas G. Samsono kūrinys „FL update“. Tai savotiškas F. Latėno styginių kvarteto remiksas, sukurtas ir dedikuotas F. Latėnui jo 60-mečio proga, tačiau iki šiol gyvai niekur neatliktas.

Koncerte skambės ir kitų ne mažiau teatrališkų kompozitorių Vidmanto Bartulio, Algirdo Martinaičio, Lino Rimšos bei Londone reziduojančios kompozitorės Gedmintės Samsonaitės kūriniai.

Mantautas Krukauskas gyvai atliks savo elektroakustinę erdvinę kompoziciją „Polichronija“, kuri muzikinėmis ir spektrinių garso efektų priemonėmis atskleidžia individualiai suvokiamos laiko tėkmės ypatybes. XXI a. galime stebėti skirtingų tempų vyksmo, skirtingų amžių reiškinių bei skirtingų požiūrių ir suvokimo pynes, susiliejančias į kompleksinę šiuolaikinio pasaulio visumą. Visa tai ir reprezentuos dinamiškai formuojamas ambientinis kūrinio garso peizažas.

Arkties peizažai, juos supantys garsai, mitologija ir ritualai yra tik keletas šaltinių, kurie įkvepia kompozitorės Tine Surel Lange (g. 1989 m., Vesterålen, Norvegija) kūrinius. Lofotenų salose, Šiaurės Norvegijoje, reziduojančios autorės kūrybos pagrindas yra organinė medžiaga – daugiausia koncentruojantis į garsą, erdvę ir tai, kaip konotacijos nuspalvina ar įtakoja mūsų klausymą ar meninius potyrius.

Dar vienas koncerto svečias – Andersas Tveitas (g. 1977) taip pat yra norvegų kompozitorius ir muzikantas, šiuo metu dėstantis Norvegijos muzikos akademijoje Osle. A. Tveitas daug dirba su įvairiais projektais elektroakustinės kompozicijos ir improvizacijos srityse, kur individualios muzikinės išraiškos vaidmuo tenka paties sukurtos programinės įrangos naudojimui realiuoju laiku bei erdviniam garsui.

Koncerte skambės:

Anders Tveit (Norvegija) – Radial Fiction

Linas Rimša – Paliekant

Rikhardur H. Fridriksson (Islandija) – Erting

Mantautas Krukauskas –  Polichronija

Vidmantas Bartulis – Lopšinė

Tine Surel Lange (Norvegija) – Works for Listening No.5 – Roof Work III

Faustas Latėnas – Persų meilės daina, rež.Vytautas Rašimas

Gintaras Samsonas – FL update (L’hommage Faustas Latėnas)

Gedmintė Samsonaitė – Dark Lights: Vivaldi Monster

 

Erdvinio garso sprendimai – Mantautas Krukauskas ir Matthias Kronlachner (Austrija).